پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 دی 1398 - 13:10

شکوه حماسی در بدرقه سرداران مقاومت

مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهدای حمله تروریستی آمریکا در بغداد (شهیدان حسین پورجعفری، هادی طارمی، شهروز مظفری‌نیا و وحید زمانی‌نیا) با حضور گسترده مردم، در دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 4826

پایگاه رهنما :

در این مراسم تاریخی، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب یکی از بی‌سابقه ترین نمازها را بر پیکر این شهدا اقامه کردند. به طوریکه چند مرتبه در حین قرائت نماز (خصوصا وقتی ذکر اللهم انا لا نعلم منهم الا خیرا را خواندند)، به دلیل بغض و گربه مکث کردند.

تهران
 

در کنار خیل عظیم مردم، سران قوا، فرماندهان عالیرتبه نظامی و مسئولان عالی‌رتبه سیاسی در مراسم حضور داشتند.

این در حالیست که از ساعاتی قبل و از سحرگاه امروز، خیل عظیم مردم در قالب دسته جات متعدد به سمت محل برگزاری مراسم در حال حرکت بودند.

تهران
تهران

در این مراسم خیابان های اطراف دانشگاه تهران مملو از انبوه جمعیت شد و مردم با دردست داشتن پرچم ایران و تصاویر شهدای اخیر، شعارهای مختلفی نظیر «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، «می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت»، «نه سازش، نه تسلیم نبرد با آمریکا» سر داده و خواستار انتقام سخت خون این شهدا شدند.

پیکر شهدا پس از قرائت نماز، بردوش مردم قدرشناس تهران از میدان انقلاب تا میدان آزادی تشییع شد و سپس به قم و کرمان منتقل گردید.

اقامه نماز بر پیکر شهدا

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و مجاهد شهید ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی عراق به همران برخی دیگر از همراه ایرانی و عراقی‌شان سحرگاه جمعه 13 دی ماه، در حمله تروریستی نیرو‌های آمریکا در بغداد به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

حماسه مقاومت در ایران و عراق

پیش از این نیز، در روز شنبه ۱۴ دی عراقی‌ها در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت سنگ تمام گذاشتند. مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای حشدالشعبی که از بغداد و حرمین امامین کاظمین (ع) آغاز شد و با انتقال پیکر شهدا به کربلا و تشییع در بین‌الحرمین با حضور گسترده مردم و مسئولان عراقی ادامه یافت. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و جانشین احتمالی شهید ابومهدی المهندس و نیز ابوآلاء الولائی، دبیرکل گردان‌های سیدالشهداء از جمله مقاماتی بودند که همراه مردم در مراسم تشییع پیکر شهدا حضور یافتند.

در کربلا شیخ عبدالمهدی الکربلائی و سید احمد صافی، نمایندگان آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی همراه خیل عظیم جمعیت در مراسم تشییع پیکر شهدا شرکت کردند. مراسم تشییع و وداع با پیکر شهدا در عراق با ورود پیکر شهدا به نجف اشرف و آرام گرفتن در جوار حرم امیرالمومنین (ع) در بامداد یکشنبه پایان یافت تا شهدای ایرانی همراه ابومهدی المهندس برای بازگشت به ایران آماده شوند. در نجف و با حضور گسترده مردم آیت‌الله بشیر نجفی، مرجع تقلید شیعیان بر پیکر شهدا نماز خواند. در این مراسم آیت‌الله سید محمدرضا سیستانی، فرزند حضرت آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی نیز حضور داشت.

قرار بود پیکر شهدا پس از انتقال به ایران در مشهد تشییع شود، اما به گفته رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران، "از آنجایی که خوزستان نماد دفاع مقدس است، مردم خوزستان درخواست کردند تا مراسم وداع با پیکر سپهبد شهید سلیمانی در این شهر برگزار شود که فرمانده کل سپاه با این درخواست موافقت کرد.

به همین دلیل پیکر شهدای حمله تروریستی آمریکا، صبح یک‌شنبه ۱۵ دی وارد فرودگاه اهواز شد و صد‌ها نفر از مردم و مسئولان لشکری و کشوری استان با حضور در فرودگاه اهواز به استقبال پیکر شهدا رفتند.

در اهواز هم حماسه عراق تکرار شد و صد‌ها هزار نفر از مردم با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا با شعار‌های "می‌کشم آنکه برادرم کُشت"، "سردار سرفراز خوش آمدی به اهواز"، "این گل پرپر ز. کجا آمده؟ از سفر کرب و بلا آمده"، "سردار باصلابت شهادتت مبارک"، ارادت خود را به شهید سلیمانی و یارانش نشان دادند.

هواپیمای حامل پیکر سردار شهید سلیمانی و همراهانش پس از تشییع باشکوه در اهواز، به سوی شهر مشهد مقدس پرواز کرد وصدها هزار نفر از مردم مشهد و شهر‌های خراسان که خود را به مشهد رسانده‌ بودند، در این شهر هم مثل عراق و اهواز مراسم تشییع شهدای مقاومت را با شکوه هرچه تمام تر برگزار کردند.

از سوی دیگر پس از مشهد، حماسه در تهران نیز تکرار شد و حال پس از تهران، شکوه تاریخی این حماسه قرار است در قم و در نهایت در آرامگاه ابدی سردار سلیمانی در شهر کرمان برگزار شود.

سخنان فرزند شهید سلیمانی

در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت در تهران، زینب سلیمانی دختر سردار سلیمانی  سخنرانی کرد

او در سخنان خود گفت: حاج قاسم گفت فرزندان‌مان را در راه ولایت تقدیم می‌کنیم تا خدای ناکرده شما احساس تنهایی نکنید. پدرم بیش از 40 سال در کشتی عاشورا با شوق شهادت در نبرد شجاعانه با دشمنان پیکار کرد. او پدری دلسوز برای فرزندانش و فرزندان همه شهدا بود. او سرباز فداکار ولایت بود. پدرم مهربان‌ترین و عاطفی‌ترین همسر و پدری مجاهد و بی‌باک و سربازی فداکار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط پیمان می‌دانست.

دختر شهید سلیمانی خطاب به رهبر انقلاب گفت: آقاجان نکند شهادت پدرم ناراحتی به چهره شما بیاورد.

زینب سلیمانی ادامه داد: حاج قاسم بزرگترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن بود و در جنگ‌ها و نبردها عشق شهادت او را به نزدیک‌ترین خط مبارزه با دشمن ترغیب می‌کرد. ایمان او به خدا دشمن را در دید او به ناچیزی در مقابل قدرت خدا تبدیل کرد

سخنان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مراسم تشییع

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس سخنرانی کرد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: ما از خاک پاک فلسطین و از قدس آمده ایم تا به رهبر انقلاب اسلامی و ایران اسلامی شهادت قاسم سلیمانی را تسلیت بگوییم.

وی گفت: جنایت ترور شهید سپهبد سلیمانی بیانگر ذات جنایت کار و روح سلطه جوی آمریکاست، ترور سپهبد سلیمانی، دست صهیونیست ها را در جنایتاتشان علیه فلسطین و ترور رهبران فلسطینی باز می کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: این جنایت هولناک باید از سوی همه جهانیان محکوم و عاملان ان مجازات شوند، مقاومت در خاک فلسطین در مقابل طرح صهیونیسم و آمریکا تضعیف نمی شود و ادامه دارد، مقاومت در فلسطین تا نابودی کامل اشغالگران ادامه دارد.

هنیه تاکید کرد: شهید سلیمانی زندگی خود را وقف پشتیبامی مقاومت کرد او شهید قدس است، مقاومتی که در لبنان پیروز شد در غزه علیه طرح صهیونیسم ادامه خواهد یافت، مقاومتی که در لبنان پیروز شد در غزه علیه طرح صهیونیسم ادامه خواهد یافت.

بازتاب مراسم تشییع در شبکه المنار

 شبکه لبنانی «المنار» به پوشش حضور گسترده مردمی در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران پرداخت.

بر اساس این گزارش، شبکه المنار به صورت زنده تصاویری را از حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در تهران پخش کرد.

این شبکه در گزارش خود در خصوص مراسم مذکور، اعلام کرد که میلیون ها نفر در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی شرکت کرده اند.

بازتاب مراسم تشییع در شبکه العهد

پایگاه لبنانی «العهد» به پوشش حضور گسترده مردمی در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران پرداخت.

بر اساس این گزارش، این رسانه عرب زبان اعلام کرد: مردم در ساعات اولیه صبح به صورت گسترده در خیابان‌ها حاضر شدند.

رسانه مذکور با انتشار تصاویری از حضور مردم در مراسم تشییع پیکرهای شهدای مقاومت، این حضور را پرشکوه و گسترده توصیف کرد.

نگاه مغرضانه رویترز

رسانه غربی رویترز با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تشییع باشکوه سردار قاسم سلیمانی از غرضورزی در لحن روایت خود غافل نماند.

«رویترز» ساعاتی پس از آغاز تشییع شکوهمند پیکر شهید اسلام سردار قاسم سلیمانی، با اشاره به حضور  آیتالله سید علی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بازتاب این رویداد پرداخت.

با این حال رویترز با لحنی مغرضانه، ضمن اشاره به حضور مقامات دولتی از جمله حسن روحانی رئیسجمهوری ایران، این مراسم را «دولتی» عنوان کرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات